Skriv ut

23. September 2013- Gold Wing med fotclutch

cimg0159.jpg

Odd Brotshaug var i kontakt med Likevel MC Norge for en god tid tilbake. Hans frue, Margarete, hadde en sykdom som gjorden hånden hennes lite egnet for å clutche. Vi ga de råd vi kunne og på veien fant han en Gold Wing trike som han ville se nærmere på. Les hans spennende historie her og se hvordan han løste saken. 

"

Hei Hein !

 Ja nå er ombyggingen av chlutch og gir på Goldwing triken ferdig, og etter en del prøvekjøring kan vel jeg si at det virker helt fint.

Jeg lovet å sende deg bilder og litt innformasjon om hvordan jeg har løst problemet.

For å begynne med begynnelsen,så er det slik at dama ( Margarete) og jeg hadde hver våres Virago som ble mye brukt. Men etter hvert begynte hun å bli for svak i venstre hånd pga. Sykdom til å betjene clutchen. Dette ble til slutt så vanskelig for henne at hun måtte gi opp hele mc-kjøringa, og Viragoen ble solgt. Jeg har også Goldwing trike som jeg bruker mest mulig, og hun innså vel at hennes videre mc-kjøring ville være fra baksete på denne. Hun hadde vel sittet på to til tre ganger da hun sa at hun også ville ha en trike.

Etter en del diskusjoner fram og tilbake om dette så dro vi til Goldwingspesialisten i Nannestad.

Der sto det jo en 98 mod. Trike 1500 til salgs, som hun kjøpte. Jeg hadde da på forhånd lovet henne at jeg skulle ta meg av ombyggingen til hennes behov.

Jeg var da så heldig at Goldwingspesialisten hadde en kliktronic liggende ( dette er en elektromagnet som slår to veier og kan monteres på fotgiret) som jeg fikk overta. Denne kliktronicen hadde ikke vært helt god på forrige wing, men etter at den fikk seg en annen modifisert festebrakett virket den helt fint.

Så var det bare og montere trykknappene for opp og ned giring ved venstre styreholk, pluss litt finjusterng av kliktronicen, og så var giringen ok.

Men flytting av chlutchen ble nok en litt større jobb.

Var litt her og der for å undersøke om det var noe som kunne brukes til dette, men det var det ikke.

Hadde det vært wire overføring så hadde det muligens vært litt enklere.  En kamerat skaffet meg en clutchpumpe til en japansk bil. Denne ble da montert under og i forkant av venstre bakskjerm. Bremsevæskebeholderen ble montert i toppkofferten med slangeforbindelse ned til pumpen.

Eksisterende slangeforbindelse fra clutch håndtaket og ned til slavesylinder ved clutchhuset ble demontert nede og slangen ble tettet. Vil demontere minst mulig av det opprinnelige, i tilfelle triken en gang senere skal bygges tilbake igjen.

Slange / rør mellom hovedsylinder og slavesylinder ble montert.

Utforming og plassering av pedal med oppheng er viktig at er riktig. Dette er et prøv og feilprosjekt.

Arm fra oppheng og fram til pedalflate må ha riktig lengde. Likedan arm fra oppheng og ned til stag som går bakover til pumpe må også ha riktig lengde, og pedalens slaglengde er viktig at er riktig, pluss at den må løse ut på riktig plass i forhold til fotviler. Når jeg da til slutt har brukt en chlutchpumpe fra en bil , som gir mye mere væske enn det som gjelder for mc, så sier det seg selv at det blir mange tng å ta hensyn til for å få riktig mengde væske fram til slavesylinderen når chlutchen blir trådd ned.

 

På grunn av plasseringen av elektromagneten for giring, så må fotviler med chluthoppheng flyttes ut ca. 5 cm for å gå klar av denne. Har også laget en litt høy kant på innsiden av pedalflaten, slik at foten ikke sklir inn og kommer i klem når chlutchen slippes opp.

Chlutchhendelen på styret inneholder også to mikrobrytere.

En for at man ikke skal få starte når sykkelen står i gir med chlutchen ute. Og en for kruskontrollen.

Der har jeg istedet for disse montert to stk. Bremselysbrytere for moped nede ved pedalen.

Etter en del prøvekjøring fant jeg også ut at det var nødvendig å fjerne chlutchhendelen fra styret.

Lett å glemme at den ikke virker i en stresset situasjon.

 

Med vennlig hilsen

Odd Brodshaug"