MENY

20.desember 2013 -For en gave !!!!!!

paritet.jpg

I dag fikk vi en mail av de skjeldne der det bla står: "Som del av vår årlige tilgodeseelse av fornuftige formål har vi nettopp overført kr. 11.000,- til foreningens konto 5270 05 35150"

Det er firmaet Paritet AS ved Hilde Stoltz som sender oss denne mailen. Vi må bare takke så mye for gaven - det er utrolig flott at noen kan huske på oss til et slikt formål! For Likevel MC Norge betyr dette en stor forskjell - igjen takk !!

21. november 2013- Vil du kjøre motorcross ?

motorcross.jpg

Et av våre medlemmer vil kjøre motorcross og har sendt oss en spennende snutt fra Youtube- Sjekk ut denne:

http://www.youtube.com/watch?v=tKSSNWIuRlw&sns=em

og denne:

http://www.youtube.com/watch?v=m2W3WwW0CVk

Mulighetene er rett og slett mange om man bare vil :-) !!

21. november 2013 -Vil du være med til Isle of Man i 2015

holy_riders_isle_of_man.jpg

Høsten 2015 har du en unik mulighet for å være med på et fantastisk mc-eventyr. Holy Riders arrangerer tur til MC-mekkaet Isle of Man, og til Manx Grand Prix.
Med på kjøpet – eller turen – besøkes  Orknøyene og Hebridene.
De har fått til et unikt samarbeid med skoleskipet Gann, og skipet vil være  base på reisen. 

Avreise blir fra Stavanger, torsdag kveld 27. august, med retur søndag 6. september om ettermiddagen.


Turen organiseres av Holy Riders MC, mens Skoleskipet Gann som har lang erfaring som turarrangør, står formelt ansvarlig for den praktiske delen av turen. Turen er åpen for alle MC interesserte, og blir i første omgang «promotert» gjennom venner og kjente i mc miljøet.

Ombord i skipet er det 2 lugarer beregnet for rullestol og her er det bare å hive seg på !

Les mer i vedlagte flyer !

isle_of_man_flyer_1_.pdf

21. november 2013 - Mer Harleytrikes !

Fabrikkbilde
Fabrikkbilde

Harley Davidson Bergen har fått en trike i sin utstilling

Så kom det endelig en vestover. HD Bergen har nå fått sin egen trike som stilles ut i deres lokaler i Åsane. De skriver i et brev til oss :

"Hei Likevel MC!
Vi på Harley-Davidson Bergen har nå fått inn en stor nyhet, og tenkte dette kunne være interessant!
Harley-Davidson er etter en del år borte fra trike-markedet i Europeisk sammenheng, men er nå kommet tilbake med en NYLANSERT TRI GLIDE ULTRA.
Denne triken er en del av «Project Rushmore» som Harley har jobbet med i det stille de 3 siste årene. Sykkelen fremstår i ny drakt, og er bygget og testet i sin helhet nettopp som dette – Trike med stor T. Her er det tenkt på alt. Hver tomme er integrert plassutnyttelse, komfort og trygghet.
Alle oppbevaringsbokser og vesker kan betjenes med èn hånd. Den ikoniske «Batwing» kåpen er også endret for å redusere turbulens uten å miste sin karakteristiske, ekte Harley-Davidson -stil.
I tillegg har Harley kommet med et nytt integrert informasjonssenter. Dette er en 6,5» touchscreen med fargeskjerm, som også kan betjenes stemmestyrt og direkte fra styret. Her kan man kople til Iphone, mp3 spiller og informasjonssenteret inneholder også GPS. Dette er koplet sammen med et høyttalersystem med 2 høyttalere foran og 2 bak som gir en fin lyd når man er ute på veien!
Alle knapper er nå mer ergonomiske, og enklere å betjene – selv med hansker.
Instrumentene har fått større tall, og det er nå enda enklere å få oversikten med et kjapt øyekast.
Harley-Davidson har videreutviklet sin verdensberømte V-Twin motor med enda mer ytelse og dreiemoment i motoren på 1690cc. Den nye vann og luft avkjølte «twin cooled» Twin Cam 103 -motoren er bygget for å levere mer kraft i bratte stigninger med passasjer og bagasje. Det er nytt sammenhengende bremsesystem foran og bak «front to rear» for maksimal bremsekraft. Og de nye Daymaker LED lysene lar deg se lengre og bedre enn noen gang før. Tri Glide Ultra Trike modellen er full av alle de funksjonene du ønsker i din Trike motorsykkel, deriblant en seks trinns Cruise Drive- girkasse for lavt turtall på motorvei-hastigheter.
Ta en tur innom butikken og se nyheten!
Hilsen oss på Harley-Davidson Bergen"

 

Interessert ? Ta kontakt med 

Harley-Davidson Bergen Heiane 6 N-5131 Nyborg

E-mail: ivar@hdbergen.no

Tlf : 55 39 22 00

03. oktober 2013 - Harley selger triker i Norge!

trike_my14.jpg

Harley Davidson har startet egen produksjon av trikes og selger nå i Norge blant annet gjennom Lazy Boyz. De skriver i en mail til oss i dag:

"Project Rushmore er navnet på prosjektet H-D startet for noen år siden der flere private førere ble invitert til å ta del i utviklingen av den nye generasjonen Touring-sykler (selvsagt i det absolutt hemmeligste), dette ble den mest omfattende oppgraderingen av Touringfamilien noensinne i H-D's 110 år lange historie. Som vanlig er ganske lite synlig og skjult under skallet. Det mest iøynefallende er den nye Boom Box! 6,5GT Infotainment-pakken med GPS, 6,5" Touch-skjerm, USB-tilkobling for mp3/iPhone osv, alt styres enten via kontrollene på styret eller direkte på skjermen. Til slutt link til bilder, spesifikasjoner og enda mer info om sykkelen her: http://www.harley-davidson.com/no_NO/Motorcycles/tri-glide-ultra.html".

Prisene er som følger:

I vanlig Vivid Black koster den veiledende kr. 432.900,- I Blackened Cayenne Sunglo veiledende kr. 434.900,- I alle tofargede Pearl-farger veiledende kr. 439.900,- (fås i Sand Pearl/Canyon Brown, Mysterious Red/Blackened Cayenne og Big Blue Pearl/Vivid Black)"

Litt mer info om sykkelen finner du her (engelsk):

This three-wheeled pioneer is designed, developed and tested to the highest standards of the Motor Company and backed by over a hundred years of touring motorcycle expertise. This is not a bolt-on, aftermarket Trike kit. It's engineered and road-tested as a whole. Every inch is integrated for comfort, cargo and confidence. The split seven-spoke cast aluminium wheels give the Tri Glide® Ultra Classic® model an integrated factory-built look, adding emphasis to the deliberate detail and engineering of this three-wheeled tourer. The Tri-Glide features the latest developments implemented by the Project RUSHMORE programme. It all begins with a uniquely designed chassis that provides the ultimate riding comfort not to mention spot on handling, which is further enhanced by its lengthened, uprated forks and new steering damper. The three-wheel tourer also benefits from the countless improvements that have come about this year. A more powerful Twin Cam 103™ engine, LED Daymaker™ lights, a re-crafted fairing, redesigned controls that are easier to reach and read, more comfortable passenger accommodation, vastly improved storage to name a few.

01.oktober 2013 - årlig kjøring med Blindeforbundet

blindekj_ring_h_sten_2013.jpg

Likevel MC Norge har i mange år deltatt på kjøring sammen med Blindeforbundet. I dag var dagen for årets tur og hele 38 sykler sto klar til å ta med blinde og svaksynte MC entusiaster på tur til Herdla. En flott opplevelse for alle !

26. september 2013 - Kjekt med trike på Sørlandet

frank_gyland_2013_2.jpg

Medlem Frank Gyland lånte triken til Likevel MC Norge i en periode i sommer. Han skriver i en mail til oss:

"Endelig fikk jeg meg til, og lov av kona til å benytte meg av tilbudet som Likevel MC har til sine medlemmer, og låne en Honda GoldWing 1800 kubikk Trike, som har håndbetjent gir og brems. Jeg var ute i god tid og fikk avtalt tidspunkt for henting av Trike i Bergen hvor denne har sin hjemadresse. Prisen for  leie er fast 2500 kroner, uavhengig av hvor lenge en ønsker å bruke den, jeg hadde den i to uker. Jeg tok flyet opp til Bergen og før utlevering av sykkelen måtte den prøvekjøres for å vise at jeg behersket den. Det er ikke mindre enn 10 år siden sist jeg satte rompa mi på en sykkel, så jeg var litt spent, men ble positivt overrasket over hvor lett jeg tok det da den var svært lett å kjøre. Gledet meg allerede til hjemturen over Haukelifjell, som ble en utrolig reise med mye natur tett innpå kroppen. Reisen tok til sammen 9 timer, inklusive en ferje. Er veldig fornøyd med sykkelens comfort. Fikk en god og avlappende sittestilling, med god støtte i ryggen.

    En ettermiddag i Juni hadde vi en Temakveld hjemme hos meg på Langenes, med flere av Lars Agder sine medlemmer. De fikk annledning til å se og prøvesitte sykkelen, da det ikke var lov for andre å prøvekjøre den.

    Hvist noen tar turen til Bergen og har lyst til å prøve en Trike, er det fullt mulig å gjøre en avtale for en prøvetur.

    Annen informasjon kan leses på deres hjemmeside ”Likevelmc.no”.

    Kan absolutt anbefales, av undertegnede Frank Gyland."

23. September 2013- Gold Wing med fotclutch

cimg0159.jpg

Odd Brotshaug var i kontakt med Likevel MC Norge for en god tid tilbake. Hans frue, Margarete, hadde en sykdom som gjorden hånden hennes lite egnet for å clutche. Vi ga de råd vi kunne og på veien fant han en Gold Wing trike som han ville se nærmere på. Les hans spennende historie her og se hvordan han løste saken. 

"

Hei Hein !

 Ja nå er ombyggingen av chlutch og gir på Goldwing triken ferdig, og etter en del prøvekjøring kan vel jeg si at det virker helt fint.

Jeg lovet å sende deg bilder og litt innformasjon om hvordan jeg har løst problemet.

For å begynne med begynnelsen,så er det slik at dama ( Margarete) og jeg hadde hver våres Virago som ble mye brukt. Men etter hvert begynte hun å bli for svak i venstre hånd pga. Sykdom til å betjene clutchen. Dette ble til slutt så vanskelig for henne at hun måtte gi opp hele mc-kjøringa, og Viragoen ble solgt. Jeg har også Goldwing trike som jeg bruker mest mulig, og hun innså vel at hennes videre mc-kjøring ville være fra baksete på denne. Hun hadde vel sittet på to til tre ganger da hun sa at hun også ville ha en trike.

Etter en del diskusjoner fram og tilbake om dette så dro vi til Goldwingspesialisten i Nannestad.

Der sto det jo en 98 mod. Trike 1500 til salgs, som hun kjøpte. Jeg hadde da på forhånd lovet henne at jeg skulle ta meg av ombyggingen til hennes behov.

Jeg var da så heldig at Goldwingspesialisten hadde en kliktronic liggende ( dette er en elektromagnet som slår to veier og kan monteres på fotgiret) som jeg fikk overta. Denne kliktronicen hadde ikke vært helt god på forrige wing, men etter at den fikk seg en annen modifisert festebrakett virket den helt fint.

Så var det bare og montere trykknappene for opp og ned giring ved venstre styreholk, pluss litt finjusterng av kliktronicen, og så var giringen ok.

Men flytting av chlutchen ble nok en litt større jobb.

Var litt her og der for å undersøke om det var noe som kunne brukes til dette, men det var det ikke.

Hadde det vært wire overføring så hadde det muligens vært litt enklere.  En kamerat skaffet meg en clutchpumpe til en japansk bil. Denne ble da montert under og i forkant av venstre bakskjerm. Bremsevæskebeholderen ble montert i toppkofferten med slangeforbindelse ned til pumpen.

Eksisterende slangeforbindelse fra clutch håndtaket og ned til slavesylinder ved clutchhuset ble demontert nede og slangen ble tettet. Vil demontere minst mulig av det opprinnelige, i tilfelle triken en gang senere skal bygges tilbake igjen.

Slange / rør mellom hovedsylinder og slavesylinder ble montert.

Utforming og plassering av pedal med oppheng er viktig at er riktig. Dette er et prøv og feilprosjekt.

Arm fra oppheng og fram til pedalflate må ha riktig lengde. Likedan arm fra oppheng og ned til stag som går bakover til pumpe må også ha riktig lengde, og pedalens slaglengde er viktig at er riktig, pluss at den må løse ut på riktig plass i forhold til fotviler. Når jeg da til slutt har brukt en chlutchpumpe fra en bil , som gir mye mere væske enn det som gjelder for mc, så sier det seg selv at det blir mange tng å ta hensyn til for å få riktig mengde væske fram til slavesylinderen når chlutchen blir trådd ned.

 

På grunn av plasseringen av elektromagneten for giring, så må fotviler med chluthoppheng flyttes ut ca. 5 cm for å gå klar av denne. Har også laget en litt høy kant på innsiden av pedalflaten, slik at foten ikke sklir inn og kommer i klem når chlutchen slippes opp.

Chlutchhendelen på styret inneholder også to mikrobrytere.

En for at man ikke skal få starte når sykkelen står i gir med chlutchen ute. Og en for kruskontrollen.

Der har jeg istedet for disse montert to stk. Bremselysbrytere for moped nede ved pedalen.

Etter en del prøvekjøring fant jeg også ut at det var nødvendig å fjerne chlutchhendelen fra styret.

Lett å glemme at den ikke virker i en stresset situasjon.

 

Med vennlig hilsen

Odd Brodshaug"

11. september 2013- Yeeeeeeeees!!!  En stort skritt for Anette og MC- Norge !!

anette2.jpg

I dag var det som det pleier en rekke førerprøver rundt om i landet. Noe gråt i dag og noen skrek av glede. En av de som har grunn til å glede seg i dag er Anette fra Bergen- i dag fikk hun sitt førerkort !! Anette er ikke som alle andre MC -førere. For Anette ble det mer krevende når hennes 142 cm gjorde det vanskelig å få tak i en sykkel som hun kunne håndtere OG som hun kunne foreta opplæring og førerprøve på. Sammen med Statens Vegevesen og Likevel MC Norge fant hun løsninger. Hele prosessen har tatt over 3 år, men i går var seieren et fakum! Anette har arbeidet jevnt i disse årene og den innsatsen hun har gjort har vært med å bane vei for flere i samme situasjon - ikke at det er så mange, men det er det slike disppensasjoner handler om - de få unntakstilfellene. Takk til Anette som gikk opp denne løypen !

5. september 2013 - Hjelpemiddelmessen på Vestlandet

hjelpemiddelmessen_p__vestlandet_2013.jpg

Nok en gang ble det avholdt en flott Hjelpemiddelmesse i Framohallen i Bergen. Likevel  MC Norge var på plass med begge syklene våre og kom i kontakt med masse spennende folk. Her var helsepersonell og brukere og andre spesielt interesserte. Til sammen var det registrert 718 besøkende og man mener at det var over 800 innom til sammen - dette er ikke dårlig for en slik messe. Dette er en god plass for Likevel MC Norge å profilere seg på!

I tillegg ble Likevel MC tilgodesett fra Messefondet med hele kr. 5 000,-. Dette er et viktig bidrag til vår drift og vi er svært takknemlig!

30. august 2013 - Det er alltid muligheter !

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

Likevel MC Norge har i lengre tid vært i kontakt med en kar som har ønsket å kjøre sykkel. Hans utfordring er at han kun har en arm som han kan kjøre med. Etter flere vurderinger landet han på at han ville kjøre trike. mange mulige sykler var vurdert, men pris og egnethet traff ikke helt før i sommer! En selger var på finn.no og la ut sin sykkel og vår kontakt var på plass i rett tid. De ble enig om pris og hjelp til hendelforflytning og vips - så var en motorsyklist på plass på veien med mange fine mil denne sommeren ! Slik kan det gjøres - alt er mulig !

18. juni 2013 - Leder i Likevel MC Norge blir med på tur med "Ingen Grenser"

ig2013.jpg

Av over 1000 søkere er leder for Likevel MC Norge, Hein Kvalheim, valgt ut til å delta i ekspedisjonen "Ingen Grenser" som sendes på TV2 i høst. Turleder er Odd-Bjørn Hjelmeset og ekspendisjonen varer i 30 dager. Grupper starter i Bergen og planen er å nå målet på Finse.

14. juni 2013 - Tilbud fra Kongsberg Vandrerhjem

kongsberg_utside_2009_700x250_1369310906.jpg

I dag har vi fått følgende mail:

"Hei Hein , og Likevel mc 

Vi har i dag inngått et hyggelig samarbeide med NMCU , Om at alle deres medlemmer , kan linke seg inn via deres hjemmeside , og få gratis medlemskap i Norske Vandrerhjem.

Jeg ønsker da å sende dere et fantastisk biker tilbud fra oss på Kongsberg Vandrerhjem Bergmannen.

Kongsberg ligger i Buskerud fylke , og det er omkring en times kjøring fra Oslo. Har på Kongsberg har vi et vandrerhjem med hotellstandard , og som vi gjerne vil kunne tilby dere på deres omreise i løpet av sommeren.

Vi har stor , og gratis parkering til deres flotte motorsykler , og et praktfullt uteområde som ligger nesten midt i Kongsberg.

Vi har alle rettigheter , og hos oss kan dere føle dere hjemme. Vi har hatt en del motorsykkel klubber fra sverige på besøk hos oss , som alle stortrives her.

Vi har også et vaskerom her , som dere kan få tørket dresser og lignende. Så , nå håper jeg dere kaster dere på sykkelen og kommer på besøk til oss ved Kongsberg Vandrerhjem.

Vi har en del ledig kapasitet i sommermånedene foreløpig , men , det er greit å være tidlig ute med bestillingene.

Vedlagt finner du vårt sommertilbud til dere , så må du ringe meg , eller sende meg en mail , så sjekker jeg kapasiteten på de dagene dere måtte ønske å ta en tur til oss J

Har dere lyst til å ta turen utenom sommeren også , så kan vi se på om vi kan finne ledige helger , og gi dere en god deal "

Her er det muligheter for en flott overnatting til en god pris !

 Sjekk ut : http://hihostels.no/vandrerhjem/kongsberg-vandrerhjem/

sommertilbud_til_mc_klubber.odt

14. juni 2013 - flott artikken m/intervju av Siv Jorunn i NRK - Trøndeland

siv_jorunn.jpg

Siv Jorunn er flott portrettert på NRK Trøndeland sine nettsider etter at hun fikk godkjent sin motorsykkel med Feetless Biking System (FBS). Les artikkelen og se intervju med den tøffe jenten her :

http://www.nrk.no/trondelag/kom-seg-tilbake-pa-mc-etter-ulykke-1.11052959

2. juni 2013 - Jumbo Run i Bergen

20130601_120223.jpg

I dag har Likevel MC Norge vært med på Jumbo Run sammen med Norsk sidevognklubb, Toast Iron MC og Bergen MC Klubb. Svært mange sidevogner var på plass og vi hadde begge syklene med. Turen gikk med barn fra Haukeland sykehus og foreningen for kreftsyke barn og vi hadde med oss 2 kjekke jenter i sidevognen. Et flott arrangement og all ære til arrangørene !!

29. mai 2013 - Årets største nyhet - Siv har fått skilt på BMWèn !

siv_med_skilter.jpg

Så har altså Statens vegvesen godkjent Norges første motorsykkel med "Feetless biking system" ! Etter flere år med "forskning" for å finne løsninger som kunne godkjennes i Norge har Siv Jorunn Fossum fått godkjent sykkelen som hun importerte fra Tyskland tidlig i 2011. Noen modifikasjoner er det blitt. Blant annet har hun måtte sette inn en sperre på "støttehjulene" slik at disse ikke kan tas ned når sykkelen går hurtigere enn et satt nivå (30 km/t..).

Nå har altså Norge fått sin første sykkel av denne typen  ! Gratulerer til Siv Jorunn som har kjempet denne kampen i åresvis - Norges tøffeste MC-rype !

27. mai 2013 - Er du lei av å clutche eller er det slitsomt ?

rekluse.jpg

Flere opplever at det kan være krevende å clutche pga svakerer fysikk eller mer krevende clutcher. Flere leverandører bidrar til å løse problemet for deg. Det er to store leverandører av clutcchsystem som er på markedet med clutchenheter som kobler inn og ut på turtall. Disse er 

http://www.efmautoclutch.com/ som leverer system til +/- 695 USD (ca 4000 NOK) + frakt og moms. 

http://www.rekluse.com/  Som leverer tilsvarende utstyr og til omtrent samme prisen som EFM. Les test av Rekluse her 

Vil du gjøre det enklere og har mekanisk vaierclutch kan du bruke Easy Clutch kit som du kan kjøper flere plasser - vær obs på dyr frakt om du bestiller fra USA.

06. mai 2013 - Montering av Easy Clutch kit - en løsning som virker

easy_cluthc2.jpg

Et av våre medlemmer har fått et Easy Clutch kit fra oss for å forsøke å lette på clutchen. Vedkommende har en leddsykdom og lite krefter i grepet på venstre hånd slik at betjening av clutchen er vanskelig. Da kan Easy clutch være løsningen. Her er det som sies:

Nå har vi endelig fått montert ferdig easy clutch kit-et. Sykkelen ble prøvekjørt i formiddag, og det fungerte.  Clutch-hendelen har blitt betydelig lettere å klemme inn. Da vi startet monteringen i fjor høst, forsøkte vi først å montere easy clutch kit-et i tilknytning til motoren. Her ble det svært trangt, samt at wireren som fulgtet med, var for kort. Easy clutch kit-et er nå montert i tilknytning til clutch-hendelen. Med hjelp av en verktøymaker har vi fått modifisert utstyret litt, slik at vi kunne feste den originale clutchwireren på easy clutch kit-et med justeringsmulighet. I tillegg måtte vi modifisere litt på den wireren som fulgte med settet. Utstyr til dette fant vi på ebay (se bilde under).

 

Har tatt noe bilder etter at utstyret er montert.

 

Tusen takk for all hjelp

Les mer om Esy Clutch her 

Bilder av Easy Cluth montering og deler

28. april 2013 - En våt vårmønstring i Bergen !

vaarm_nstring_2012.jpg

I dag stilte Likevel MC Norge som vanlig opp på vårmønstringen i Bergen, men rammene var noe annerledes enn tidligere... En skikkelig drittvær var det - rett og slett. Rolling Thunder MC hadde gjort alt de kunne for å legge til rette for et flott arrangement, men være var så dårlig at oppslutningen var svært begrenset. Vi fikk likevel en MC prat med både den ene og den andre selv om været var et hett tema i dag :-)

12Neste

  VEGVESENET

  NMCU

  LINKER















.