MENY

10. januar 2007 - Hilsen fra Wilhelm Køltgen i Tyskland

10januar.jpg

Vi har i årenes løpe vært i kontakt med mange vedr. ombyggninger. Noen spesialfimra finnes. Wilhelm Køltgen driver et av disse. Han supplerte blant annet skolesykkelen med tommelbremsen. Han skriver i en mail til oss:God dag og riktig godt nyttår.Har du til hensikt å kjøpe eller selge motorsykkel i år ?Da vil vi mer enn gjerne hjelpe deg. Med godt over 3 000 motorsyklister med funksjonshemninger har vi et meget stort nettverk som kan danne en god kontaktplattform. Vi tilb yr gratis konsultasjoner for alle som ønske det i samarbeid med BVDM. Vi har også en gratis internettside for salg av ombygde motorskler.

Vi stiller gjerne med vår spesielle skolesykkel for tverrsnittlammede og hjelper gjerne til med ulike ombygninger, opplæring etc. - Vi står for troverdighet! Ta gjerne turen innom vår hjemmeside http://www.koeltgen.de

Som et eksempel på hva du finner der er vår verdenspatenterte solosykkel med "støttehjul" til bruk for tverrsnittlammede og amputerte. Støttebena går ned og opp på mindre enn ett sekund ! Vår forsøkssykkel har kjørt siden 1999 uten feil på denne mekanismen.

http://www.koeltgen.de

14. april 2007 - Triken snart ferdig

14april.jpg

ja, nå begynner triken igjen å se ut som en motorsykkel. Lørdag ble det skiftet bremsebånd, montert håndbrekkvaier, skiftet bremsesynlinder venstre side og justert ventilsett. Hjulene ble satt på og sykkelen tok igjen form som en motorsykkel :-). Nå gjenstår lufting av bremsene, montering av bensinfilter, noe elektrisk og montering av skall og seter- så er vi klar for ny sesong !

10. januar 2007 - Enda en trikesak løst

10.januar.jpg

Trikeeiere i Norge har hatt problemer med å få omregistrert sine triker fra bil til motorsykkel. Likevel MC Norge har gjort denne jobben og har skaffet tilstrekkelig dokumentasjon til hjelp for flere. Her kommer en hyggelig hilsen: Hei
Nå har det omsider ordnet seg med omklassifiseringa av triken min. Det ble mye frem og tilbake da de aldri hadde vært borti dette før. Men traff til slutt en fornuftig fyr på veistasjonen som tok tak i det og fikk ting gjort. Men det hadde nok vært vanskeligere uten de brevene jeg fikk fra Dere, så jeg sier tusen takk for den hjelp Dere har gitt meg.
Mvh Roger Lauvrak

27. november 2008 - Jumbo Run  i Bergen. Likevel MC Norge er med
jumbo.jpg
I pinsen 2008 vil Jumbo Run  arrangeres i Bergen av Toast Iron MC og Bergen Motorsykkel klubb. Det er 31. gang løpet arrangeres. Det samler sidevognsykler fra hele landet og vil ha passasjerer som er ungen og som har ulike funksjonshemninger. Likevel MC Norge er kontaktet av arangørene og vil bidra med råd og vink i forhold til tilpasning av lokaliterer. kontakt med organisasjoner etc. Vi vil selvsagt også stille med våre sykler. Les mer om Jumbo Run på www.sidevogn.com

16.desember 2007 - Løsning for parkeringskort funnet i England

parkeringskortnabd.jpg

Vår søsterorganisasjon i England (NABD- National assosiation for bikers with a dissability) har i lengre tid arbeidet med å finne en løsning for hvordan man kan ta med seg parkeringskortet uten at det stjeles. 9. oktober meldte vi at Rune Strand i Kristiansand hadde funnet en løsning med sin kommune. Dette vil fungere lokalt. Den løsningen NABD har funnet holder både nasjonalt og internasjonalt om man vil ta turen over grensen fra Norge. Løsningen er en låsbar boks som festes til sykkelen med en lås ved parkering. Dette vil i allefall dekke de behov som melder seg fra myndighetenes side. Boksen koster £35 + frakt (ca. 450 kr. + frakt) og kan bestilles direkte fra NABD. Gå inn på deres hjemmeside www.nabd.org.uk eller se løpedseddelen som de har lagt ut ved å klikke på linken under.

parkeringskortNABD.pdf

4.desember 2007 - Stor gave fra Norsk sidevogn Klubb

sidevognsgave.jpg

Vi er i dag gjort kjent med at Norsk Sidevogn Klubb har vedtatt og gi Likevel MC Norge en ekstragave på hele 5 000 kroner. Dette er et stort beløp for oss og vi takker så mye tiul hver enkelt av medlemmene i klubben for denne håndsrekningen- igjen takk !

11.november 2007 - Aprilla Mana med automatgir
aprilla_mana.jpg
Stadig flere sykler kan nå leveres med automatiske girløsninger. Noen har spesielle clutchordninger, mens andre som Aprilla Mana har variable kraftoverføring. Dette er en løsning som i dag brukes til scootere, snøscooterer og ATVèr. Det betyr at cluthen ikke er nødvendig. Aprilla Mana er bygget slik at du kan velge om du vil gire selv eller at sykkelen girer automatisk. Dersom fremtidens sykler følger denne trenden som nå er brukt av Yamaha og nå Aprilla vil girsystem og ombygninger av typen Klicktronik ikke lenger være et behov. Når man i tillegg har dualbrake system vil fremtidens ombygginger kun dreie seg om mindre tilpassninger som hendelforflytning og støttehjul ? Les mer om Aprilla Mana i artikkelen fra MC avise som er scannet i PDF-format under.
Aprilla_Mana.PDF

29. November 2007- Ed Larsen på tur

edlarsen2007.jpg

Vi har det siste året hatt kontakt med en dreven motorsyklist som fikk utfordringer med både kjøretøy og førerkort i tillegg til egen førlighet etter en trafikkulykke. Vi har hatt samtaler om tekniske løsninger, ombyggere og tilnærmingsmetoder mot myndighetene knyttet til Ed`s tilpassninger av sin nye Minsk 125 cc. I MC avisa for oktober og i siste nummer av MC - Bladet er der artikler om Ed og hans kompis Martin. Ed har løst de tekniske problemene i forhold til hans lamme høyrearm med hendelforflytning, men har hatt problemer med teknisk godkjenning av sykkelen. Sykkelen har mangellapp, men Ed selv kjører dem som en "prest". Les den fine historien i artikkelen fra MC Bladet (se også Ed`s Likevel MC merke på toppboksen !) Under kan du også lese artikkelen fra MC Avisa om Ed.

Ed_Larsen_MC_Avisa.PDF
MC_bladet_0507_Ed_Larsen_til_Moldova.pdf
11. Oktober 2007 - CAN AM SPYDER - en spennende farkost
spyder.jpg
CAN AM (Bombardier) har i år lansert sin trehjuling Spyder. Denne sykkelen har to hjul foran og et bak og er en spennende farkost med gode kjøreegenskaper når man blir vant til det. Sykklen kan paradoksalt nok kun kjøres med bilsertifikat og vil i løpet av kort tid komme med en versjon som også har halvautomatisk girkasse. Da trenger en paraplegiker kun en fet lommebok og litt ombygging av bremsene. Prisen starter på 211 500. Les MC avisas test av doningen på linken under 
Spyder_2007.PDF
19. August 2007 - Rå trehjuling
r__trehjuling.jpg

Franskmannen Ludovic Lazareht har bygget et råskinn av en trehjuling på hele 172 hester. Motoren er hentet fra Yamaha R1. les mer om denne i MC avisa`s artikkel under

R__trehjuling_MCavisa0507.PDF
Bilder fra Geir Bedin

02. september 2007 - Geir er på veien igjen !!

2007_aug_dblever.jpg

20. august 2006 fikk Likevel MC Norge en mail fra Geir Bedin (se nyhet av 21.08.006). Han hadde kollidert med motorsykkelog fått lammelser i høyre arm og skulder. Så ville han kjøre sykkel igjen. Vi har det siste året hatt løpende kontakt med Geir og fått være "rådgivere" til den prosessen han har hatt i ombygging og kontakt med vegmyndighetene. Torsdag 30.08.07 fikk han de stempler som måtte til for å lunne kjøre sin ombygde Kawasaki Z750 2005 modell med alle funksjone rpå venstr hånd. Sykkelen har flyttet alle betjeningsorganer til vesnte side (gass, brems etc). I en mail til oss i dag skriver Geir
"Hei Hein!
Deler mer enn gjerne historien med dere! Det hele startet med at jeg ble tipset om http://www.likevelmc.no På denne websiden fant jeg linker( http://www.nabd.org.uk/ ) hvor det fantes flere med samme skade som meg som kjørte motorsykkel! Det var da jeg bestemte meg: "Dette skal jeg også gjøre". I påsken fant jeg en annonse på www.finn.no en sykkel, ikke langt hjemmefra som virket interessant. Jeg kikket på sykkelen en lørdag, og ble hekta umiddelbart! Tirsdagen etterpå ringte jeg Statens Vegvesen Region midt. Der fikk jeg snakke med overingenør Kjell Feragen. Han ba meg sende inn de tekniske løsningene jeg tenkte på, pluss litt info om meg selv og min skade. Grunnen til at jeg ringte vedkommede var at jeg egentlig ville vite om de kom til og godkjenne en eventuell ombygging for kjøring med en arm. "Det gjør vi hvis du tilfredstiller kravene som stilles til deg som fører", det tolket jeg som et ja og samme kveld kjøpte jeg Kawaen!! Deretter fulgte det en god del timer i garasjen hjemme. Se forøvrig eget vedlegg. Torsdag 30/8-07 var en var en fin dag for meg. Var på Røros Trafikkstasjon og gjennomførte en manøveringstest pluss en kjøretest i trafikken. Dette gikk helt fint og jeg har nå fått noen "bemerkninger" i førerkortet som få andre besitter. Endringene på motorsykkelen ble også kontrollert og godkjent i samme slengen. Syns selv at hele prosessen har gått veldig bra. Det å krypkjøre,svinge,akselrere og bremse går mye lettere enn forventet! Kan virkelig anbefale styredemper! Vi tilslutt rekke en stor takk til BOMC- formann Bjørn Ivar Walløe, min sønn Kenneth og nabo Arild Høsøien for hjelpsomme hender! "
.

Vi er stolt av det Geir har fått til- han har fått det til og overbevist seg selv og andre om at dette er mulig. Se bilder under fra deler etc. Under finner dere også en beskrivelse av hvilke endringer som er gjort. Godt jobbet !!

Tekniske_endringer_slik_det_ble.doc

09.oktober 2007 - Parkeringskort for MC

handimerking_p__sykkel.jpg

Rune Strand fra Kristiansand har kommet til enighet med kommunen om tilfredstillende merking av sin motorsykkel på bakgrunn av at han har parkeringskort for forflytningshemmede for sin bil. Likevel MC Norge har gjort en tilsvarende avtalen med bergen kommune for våre sykler så langt tilbake som i 2004, men da under litt andre forutsetninger. Det er flott at Rune Strand har fått til dette og det viser at det enkleste er å ha kontakt med egen kommune. Bergen Kommune v/ Parkeringselskapet skrev i sin tid følgende til oss:

 

Vi har forståelse for at dere ikke kan benytte p-kortet på MC-kjøretøyene da disse ikke kan festes på forsvarlig måte. Imidlertid er det slik at p-kortet gjelder for person og ikke kjøretøy og dersom andre førere kjører MC-kjøretøyene kan disse ikke få samme rettigheter som førere med p-kort. Vi vil derfor praktisere følgende ordning i forhold til disse kjøretøyene: Våre betjenter blir kjent med bilde av kjøretøyene og er klar over at disse i hovedsak benyttes av førere med gyldig p-kort. Saken er spesiell og det er ikke gitt at alle trafikkbetjenter til enhver tid kan huske på og identifisere kjøretøyene som kjøretøy som i hovedsak disponeres av forflytningshemmede .Det vil kunne bli utstedt gebyr ved feilparkeringer da det ikke er gitt at det er fører med gyldig p-kort som kjører MC-kjøretøyet. Dersom gebyr blir utstedt og dere kan godtgjøre at det var fører med gyldig p-kort for forflytningshemmede som var fører av kjøretøyet da det ble parkert, vil gebyret bli frafalt dersom gebyret skyldes manglende betaling eller parkering på p-plasser reservert for forflytningshemmede. Andre gebyrer vil ikke bli frafalt. Håper dette kan være en tilfredsstillende ordning for dere. Vi ønsker dere en riktig god jul! med vennlig hilsen Borghild Lekve

Handimerking.pdf

27.januar 2007 - Totalrenovering av triken

27januar2007.jpg

Vi har i dag arbeidet med å strippe triken for alle vitale deler. Planen er å lakke "skroget", legge nytt elektrisk ledningsnett, skifte hylser for støtstag, skifte løsning for gass og gassvaier, tektylere og lakke bensintrank m.m., samt om mulig trekke om setene. Dette er en stor jobb og må fordeles på flere, men Kjell Ove Oppedal, Bjørn Heradstveit og Hein A. Kvalheim er de som står for montering og demontering. Dette blir veldig bra og triken blir som ny !

15. februar 2007 - Harleytrike fra EML er klar 
15_02_07.jpg

EML Norge melder i dag at EML's Manhattan trike (bygget på HD) er snart klar for ordinær produksjon Alle har samme basis, men de kan bygges opp med mye forskjellig utstyr.

Sjekk mer på EML`s hjemmeside

 

5. mars 2007 - Køltgens Quad

5_03_07.jpg

Fra http://www.access-magazine.com finner vi følgende artikkel:
I mer en 12 år, har Willi Koeltgen, som selv er handikappet, bygget om og tilpasset motorsykler og biler til funksjonshemmede. Som han sier, ingenting er umulig (nesten). Her kan du få hjelp, nesten uansett hva slags handikapp du har. Trenger du alle kontroller på et bein eller på en hånd, støttehjul som kan felles inn og ut, eller automatgir. De har sett det aller meste, og de kan lage det aller meste. De har mange gode løsninger på problemene med å tilpasse motorsykler til funksjonshemmede. En av de motorsyklene / quad’ene de bygger om er den sveitsisk produserte quaden fra Gruter+Gut Motorradtechnik; GG Quad, med en 2 sylinder BMW motor på 90 hester, og selvfølgelig med revers, toppfart er 170 km/t. Det er rykter om at det er mulig å få den med den store BMW motoren også. Når kommer den første til Norge? i> Sjekk http://koeltgen.de

Se video her!

05. Mars 2007-Årsmøtet er avsluttet

årsmøtet til Likevel MC Norge gir ordinære medlemmer og støtteklubber mulighet til å foreta avstemning ved åresmøtet som avholdes på internett. Alle får tilsendt en mail med en internettadresse som man kan gå inn på. Her ligger årsmelding, regnskap, revisjonsberetning etc. sammen med andre årsmøtesaker. Etter at man har klikket seg inn på årsmøtet kan man gå til avstemning. Dette skjer uten konfidensialitet og uten benkeforslag, men mulighet til kommentarer på alle sakene. Vi har gjort en grovopptelling og ser så langt at 35 av 62 mulige- altså 56% av de stemmeberettigede har vært innom årsmøtet- det er ikke dårlig for en vanlig forening !! Takk til alle som var innom og avga sin stemme :-)

10. mars 2007 - Arbeidet med triken fortsetter
10mars2007.jpg
Arbeide med totalrenovering av triken fortsetter og i dag er også en del arbeid gjort. Setene er trykket om av Veronika Bjørnsen på Osterøy og det er lagt opp nytt ledningsnett til ny sikringsboks. I tillegg har vi sveist, pusset, grunnet, trukket ledninger, gassvaier etc. Nå gjenstår en del arbeid + lakkering av skjermer og skall. Dette vil bli veldig bra !

12. Mars 2007 - Invisible MC ny støtteklubb!

12mars.jpg

Vi har tidligere hatt Invisible MC som vår støtteklubb og nå er de tilbake. Dette er svært gledelig og vi ønsker dem velkommen tilbake. Fra klubbens hjemmeside har vi klippet dette som beskriver klubbens start og visjon: Klubben ble startet en kald vinterdag nærmere bestemt den 15.01.2003, i utgangspunktet var det meningen at vi "bare" skulle ha en ringeliste som vi kunne bruke, for å ha noen å kjøre på tur med. Men allerede på vår første samling kom den gode ideen om å danne en klubb, og en klubb som ved siden av å være en MC klubb også skulle drive med natteravn kjøring på motorsykler. Klubben skal drive forbyggende arbeid, rettet mot ungdom og være et tiltak for å gi dem en mulighet for positivt fritid. Klubben er IKKE tilsluttet noen som helst form for religiøs eller politisk retning. Klubben vil bli delt opp i tre avdelinger, Ungdoms gruppe, Senior gruppe og Natteravn gruppe. Ungdoms gruppen og senior greuppen skal ha egne styrer. Vi fikk allerede i Mars et lokale, en gammel bunkers fra krigens dager, som vi leier fra kommunen. Vi holder nå på å tette bunkersen, da den har en del lekkasjer. Lokalet er på ca. 320 m2, og ligger like ved siden av Ungdommens Hus i Herman Gransvei 6 på Laksevåg. Det er lagt ut bilder på siden vår, og et kart av området slik at det er lett å finner fram. Intensjonene med et lokale er å ha et sted å møtes, samt at dette skal være et sted der ungdom skal kunne komme for å "mekke" på syklene sine eller bare være sammen med andre med samme interesser. Som en stor tenker engang sa: "je ungdommen en moppe før idretten tar han"
Vi er ble godkjente som natteravngruppe og startet opp kjøringen 2. mai 2003 og kjøre hver fredag utover sommeren, i 2004 startet vi med kjøring i Fana og Åsane i tillegg til Laksevåg.

14.mars 2007 - Stor gave fra Fana Sparebank

14mars.jpg

Vi har i dag fått brev fra Fana Sparebank som meddeler at de vil støtte oss med kr. 7 500 i 2007. Vi takker for dette og for at banken igjen har vist interesse for arbeidet vårt. Takk!

12Neste

  VEGVESENET

  NMCU

  LINKER















.