MENY

13. juni 2006 - Artikkel i MC Bladet

13juni.jpg

I siste nummer av NMCU`s organ , MC Bladet, er det viet en side til en statusrapport fra Likevel MC Norge. Bladet har stort nedslagsfelt blant motorsyklister i Norge og er således et viktig organ for oss i vårt informasjonsarbeid.

MC_Bladet_3_2006.pdf
11. juni 2006 - Styret har konstituert seg !
11juni.jpg
På styremøte i dag har Likevel MC Norge fått følgende styresammensetning:
Leder (fortsatt..) Hein A. Kvalheim
Sekretær (fortsatt..) Knut Tore Forberg
Kasserer (ny) Kjell Ove Oppedal
07.juni 2006 - Nytt om skolesykkelen
7juni2006.jpg
Yamaha Bergen har nått demontert skolesykkelens utveksling og funnet at det er akslingen til kardangen som er defekt. Dette var vel litt bedre enn fryktet og deler er bestilt. I tillegg har de sett litt på reversløsningen og vi ser frem til en monteringsbeskrevelse av denne løsningen. Vi håper og tror at dette kan komme godt med for våre medlemmer og goså for brukerne av skolesykkelen.

08. juni 2006 - Ny spennende artikkel i MC avisa om Yamaha FJR 1300 AS/A

8juni.jpg

I siste nummer av MC avisa er det laget en reportasje om Yamaha`s siste nyvinning på FJR 1300 (se også vår nyhet 30. oktober 2005). Denne sykkelen er bygget slik at man kan velge mellom girskift uten clutch ved hjelp av knapper, eller manuell ved hjelp av fotbetjent girspak. Dersom produsentene ville startet produksjonen av slike løsninger ville dette vært helt i tråd med ønskene Likevel MC Norge har for fremtidens sykler. Da slipper vår målgruppe ombygginger for svake venstreben og kan kjøpe sykler direkte slik de er laget. I tillegg vil slike løsninger sannsynligvis ha bedre system enn de man bygger på i ettertid. Dobbeltfungerende bremser finnes jo i dag på flere og flere sykler. Da venter vi bare på reversen som standard....

Les artikkelen fra MC Avisa på linken under.

FJR1300ASA1.pdf

07.juni 2006 - Gøran Bekkengens trike er omregistgrert

7juni_g_ran.jpg

Gøran Bekkengen har i en tid arbeidet for å omregistrere triken sin til trehjulsmotorsykkel og således lavere årsavgift m.m. Likevel MC Norge har gjort dette på egen trike og har kunnet bidra med litt info underveis (ref. nyhet 18. april). Vi har fått følgende mail fra Gøran:

Hei! Det ble kjempefint med lite firkantet skilt bak på triken etter omklassifiseringen til mc ;-)Jeg har hatt to henvendelser til Gule Trikesider etterpå ang. kopier av papirene for omkl. Overraskende lite!? Noen har kanskje henvendt seg til dere i Likevel Mc også? Av og til er det noen som kontakter meg fordi de vurderer trike p.g.a. en eller annen helseplage. (F.eks. Ryggprobl.)
Disse har jeg anbefalt å kontakte dere. Regner med at dere er "best i Norge" på kunnskap om hjelpemiddler, tilpassing og leverandører.

Ha en fin sommer.
Mvh. Gøran Bekkengen

07.juni 2006 - Invitasjon til treff

7juni.jpg

Vi har fått følgende mail fra Pocket Eagles:
Vi ønsker dere velkommen til Pocket Eagles Treffet 9. - 11. juni 06

Vi spesielt tipse dere om at treffet er rullestolvennlig. Med
handicapwc og rampe opp til kiosk, ellers fint og flatt tereng. Men
ned til vannkanten tror jeg ikke det går ann for rullestolbruker å
komme for egen maskin.

Mvh
Solvor
for Pocket Eagles MC Klubb

Les mer på hjemmesiden deres

16.08.2006 - Ny støttteklubb: Norsk Russisk Motorsykkel forening
16august.jpg

Vi har i dag fått en ny støtteklubb og glder oss veldig over følgende melding Vi ønsker å støtte dere og arbeidet deres. De fleste av oss i NRMF har sidevognssykler så vi har gjerne noe til felles utover dette med vanlig MC.

Velkommen !

21.08.2006 - Hva er mulig med en arm?

(illustrasjonsbilde)
(illustrasjonsbilde)

Vi har i dag fått mail fra en kar som relativt nylig kjørte i en elg med motorsykkel. Resultatet er en lam arm og fremdeles motorsykkellysten i behold. Han skriver Viser til hyggelig samtale med deg på søndag. Ble forevist siden deres denne dagen og kjente at dette skal jeg bli en del av!
Kan fortelle litt om meg selv og de siste månedene. Vi bor på Røros og er en familie på 4 . Vi har 5 mc i garasjen. 2 cross, 1 lett mc og 2 tung. Jeg var, inntil ulykken aktiv styrkeløfter på landslagsnivå med bl.a. håp om å bli uttatt i landlagstroppen til årets verdensmesterskap som skal avvikles i Stavanger. Trener fortsatt, men kun for å være i miljøet og støtte min kone som også er styrkeløfter på samme nivå.
5.mai i år skulle jeg og en kamerat ut og prøvekjøre min FJ1100 85 som som jeg hadde skiftet motor på. Jeg lånte min kones 98' zzr600 på denne turen. 5 mil hjemmefra skjer det, i et "elgutsatt" område kolliderer jeg med en elg i ca 80 km/t og blir liggende ca 50 unna der sammenstøtet skjedde. Kom fra denne ulykken med en lam arm(plexus brachialis).
Kunne etter å ha sett websiden deres vært interessert i hjelp og tips til hvordan jeg skal forholde meg til de forskjellige organisasjoner ved anskaffelse av et tilpasset tohjuls fremkomstmiddel.


Likevel MC Norge vil selvsagt være med i denne prosessen ! 

01.september 2006 - Rullestolfeste til ATV
1september.jpg

Sønnen til et av våre medlemmer har sendt oss link til et fransk firma som lager rullestolfeste til ATV. Festet er veldig funksjonelt og modellen må være enkle å lage dersom man ikke kjøper den fra Frankrike. Linken under tar deg til en videosnutt der de viser hvordan man går på og av ATVèn og setter rullestoilen på plass. Hjemmesiden deres finner du på http://www.handiquad.com 

28.09.2006 - Odd Nordgård på tur

28_09_2006_1.jpg

Vi har fått hyggelig mail fra vårt medlem Odd Nordgård der han skriver: "Tiltross for et heller variabelt vær har det blitt en god del kilometer her nord. Sender et par bilder ifra en av turene med fint vær. Sykkelen ser ikke mye ombygd ut, men pga protesen må jeg skreve over fra høyresiden. Og etter montering av fremflyttersett, og endel justeringer av dette, kan jeg nå gire opp med hælen på protesen. Nedgiringer er ikke noe problen, det er bare å trø til. Så i mitt tilfelle var det ikke nødvendig med kliktronic for å kunne kjøre."

13.september 2006 - Norsk praktbygg !
13september.jpg
I dag fikk vi mail fra Jostein Edland som har kjøpt denne nydelige sykkelen av jan Harald Øgrey. Sykkelen er bygget av Frank Gyland (som har bygget en rekke sykler)og som bildet viser er dette en skikkelig flott sykkel. Tidligere hadde denne sykkelen tilpasset gir og brems, men ettersom Jostein kan kjøre sykkelen slik den opprinnelig var med brems og gir på føttene har han bygget den tilbake. Han har likevel beholdt delene...
14.september 2006 - Likevel MC Norge i Cali (Columbia)?
14september.jpg
En Likevel MC venn knipset dette bilde i Cali og lurte på om vi hadde et lokallag der. Kanskje det hadde vært en ide`? Det er i allefall et tegn på at man finner løsninger overalt på kloden!

15.september 2006- Ny Harleytrike fra EML

EML har i disse dager lansert en ny trike. Denne er basert på en av Harleys touringmodeller. Prisen er fopreløpig ukjent, men forhandler i Norge er EML-Norge (sjekk http://www.eml-norge.no

Se hjemmesiden med presentasjonen her

28.09.2006-Muligheter med en arm

28_09_2006.jpg

En av våre medlemmer tok kontakt mht informasjon om kjøring av motorsykkel med en lammet arm/skulder. Torbjørn Opheim hos EML-Norge har respondert på denne og melder:

Jeg ser på "nyhetene" deres (fra 21.08) at det er en som lurer på hvordan han kan få tilpasset en (2-hjult) sykkel når han har en lam arm. Jeg mener at dette har blitt gjort meget enkelt tidligere: Det er rett og slett brukt welcro (borelås), hard side på styret, og myk welcro inni hanskens håndflate. Klutsjen er gjort elektrisk betjent (med en trykkbryter på frisk tommel). Og elektriske brytere er flyttet til hensiktsmessig sted (der det har vært nødvendig). Dette skal ha fungert meget bra (!) for en fører med 2-hjuls MC-erfaring som tidligere funksjonsfrisk. (Har ingen erfaring med en fersk fører). Og borelås fåes med tape, slik at den lett kan byttes om den skades. I tillegg har borelåsen den fordelen at den slepper lett ved evt.kollisjon/velt (så man ikke blir hengende fast), og den er meget enkel i bruk (feste og løsne hånden ved på- og avstigning).Ved lammelse i høyre arm, vil selvfølgelig gass/forbrems måtte bytte side i tillegg.

23. oktober 2006 - Muligheter med en hånd

Hvem har forlatt denne sykkelen ?
Hvem har forlatt denne sykkelen ?

Vår medlem Finn K Egeli sendte oss denne hyggelige mailen (utdrag..)Heia ! Er medlem og søkte råd tidligere i sommer. Fulgte en link for og bestille noen deler i USA. Etter noe om og men , fikk jeg kontakt med en leverandør som forhandlet tommelfinger brems . Mistet dessverre høyre arm i mars , men fant ut gjennom dere at en liten påbygg på mc gjorde susen. Dette funka meget godt.

Dersom du vil vite mer om dette kan du kontakte Finn direkte på mai: finkri-e@online.no

Dokumentene til tommelbremsen ligger vedlagt (se under). Mailadressen til firmaet er: sales@cyclebrakes.com

Her er link til siden hvor han fant deler: KLIKK HER (under denne linken er artikler om de ulike delene)

GPtech_thumb_models.pdf
GP_Tech_thumb_brake.pdf

26. oktober 2006 - Norsk føreropplæring i svevet- Hvor lander vi ?Nasjonal konferanse om føreropplæring og førerprøver

Trafikklærer og sensor Erik Tvedt
Trafikklærer og sensor Erik Tvedt

Trafikklærer og sensor Erik Tvedt
Det avholdes årlig en konferanse om føreropplæring og førerprøver. I år var Likevel MC Norge invitert til å holde et innlegg om Funksjonshemmede og føreropplæring. Trafikklærer og sensor Erik Tvedt ved Bergen Trafikkstasjon har vært vår viktigste samarbeidspartner i arbeidet med vår skolesykkel ble utfordre, på våre vegne, å holde dette foredraget. Han melder tilbake at 20-25 deltok på denne sesjonen og at engasjementet var stort for dette arbeidet. Vi er takknemlig for å få muligheten til dette og takker Erik for innsatsen!

21. november 2006 - Ny lykkelig trikehistorie !
enda en trike med ny identitet !
enda en trike med ny identitet !
Jørn Gran har, som flere andre, hatt problemer med omregistreringen av sin trike fra bil til trehjuls motorsykkel. En slik omregistrering har ingen andre konsekvenser enn at man får lavere årsavgift, ingen EU-kontroll og nytt skilt (ikke nummer). Problemet er at det er mange trafikkstasjoner som ikke kjenner regelverket godt nok. Likevel MC Norge har vært gjennom dette selv og har gitt råd til flere, blant dem Jørn. Han skriver i mail til oss i dag:
Endelig er det ordnet. Har prøvd nå lenge på Drammen trafikkstarsjon, men der gikk det ikke. Ringte Veidirektoratet å ba dem ringe til Billingstad å forklare hvordan di skulle ordne det. Har også fått telefon fra Risenga trafikkstasjon i Oslo som holdt på med en annen også, men det var litt langt å dra. Tusen hjertlig takk for papirene for uten dem hadde ikke dette gått. Hilsen Jørn Gran
28. november 2006 - 4Bikers inviterer til tur
28november.jpg

Vi har i dag fått følgende mail fra Knut Sveen i 4Bikers: "Hei

Vi er noen karer som driver å får med oss folk på tur i utlandet. Og da vi nå bruker følgebil på noen av disse turene, kunne vi kanskje lettere få til løsninger hvor det kunne bli enklere, for noen av deres medlemmer til å kunne være med. Hvis noen av medlemmene kunne tenke seg et av våre opplegg, så kunne vi kanskje ha plass til å få det til. Vil bare informere om dette, og hvis dette kunne være interessant så kontakt meg. Om man kan leie / transportere en trike eller sitte i følgebil, ha med en støttespiller..... uansett så kunne det være noe vi kunne prate om Vi kunne kanskje fått til noe spennende sammen.Ha en fin dag. mvh Knut
"

Dette kan være et meget godt tilbud til folk som kunne tenke seg en slik tur, men som synes det er krevende å ta løs helt på egen hånd. For mer informasjon klikk på linken til deres hjemmeside eller ta kontakt med Knut Sveen på 69 51 66 73 eller mobil 909 73 060

4Bikers

 

19.desember 2006 - Ny webside i Tyskland

19september.jpg

Det er nå utviklet en ny internettside i Tyskland (på tysk) med mange tips og interessante bilder av ombygginger etc. Her kan man logge seg på og få oppdateringer når det skjer noe spennende. Det er lenge siden nyvinninger har sett dagens lys når det gjelder nye websider med info om denne typen ombygginger.

http://handicap-biker.de/index.html

21.desember 2006 - Hyggelig hilsen fra Torfinn Pedersen
archiv6.jpg

Vi har i dag fått en hyggelig hilsen fra Torfinn Pedersen der han skriver: "Ja nå er sykkelen endelig godkjent.Det tok ca ti uker fra visning til vognkortet lå i posten.Jeg lagde en mappe med bilder av alle delene sprett utover garasjegulvet.Jeg la også med bilder av Harley triken som jeg bygde for 14 år siden ,for og vise at det er bygd på samme prinsipp.La også med brosjyren fra Californiaaidecar og lover og regler som jeg fikk av dere,tusen takk for hjelpen. De ba meg fremskaffe papirer på tillat totalvekt det måtte komme fra produsenten, noe Lille Rolf skaffet til veie.Hilsen Torfinn Petersen."

Dette kan vi glede oss over og ønsker Torfinn god jul og tillykke med godkjent sykkel !

Forhånd.12

  VEGVESENET

  NMCU

  LINKER















.